Den barske forside Er der nyheder? Spørgsmål og svar Snak med andre vikinger Skriv noget klogt, nidding! Kyl en mail efter min klump Hvem skal dø - og hvorfor? Tjah, lidt af hvert... Links, links, links... Opskrifter på sej vikingemad Barske filmmanuskripter om rigtige mænd med rigtige våben Sværd, økse eller spyd? Læs alt om dine favoritter Kradsbørstig roman om en ung viking Lad DIN stemme blive hørt! Sandheden om verdenshistorien Alt om Nordens guder

 
14/08/04:
Som I måske ved, er jeg lige begyndt på gymnasiet. Jeg var efterhånden blevet ret træt af folkeskolens elendige historieundervisning, så jeg havde glædet mig ret meget til at starte på gym. Nu skulle der dæleme studeres viking! Og hvordan er det så gået? Det er desværre
gået rigtig dårligt. Min historielærer er en hippiebums, og næsten alle mine klassekammerater er nogle alkoholikere, som er mere interesserede i tøj og musik end i sandheden om vikingernes evige magt. Jeg spurgte selvfølgelig rektor, om jeg ikke måtte blive flyttet til en anden klasse, men han sagde bare nej. Og han begrundede ikke engang sit afslag! Hvis der er på den måde, at man argumenterer i undervisningssektoren, så forstår jeg godt, at Danmark ikke længere er en stormagt. Desuden har min lærer sagt, at vi først skal have om vikingetiden efter juleferien. Jeg tilbød
Er det en elev eller en lærer? Tja, på mit gymnasium er det svært at se forskel. De ved alle sammen lige lidt om vikinger.
klart nok at holde nogle oplæg, men læreren var ikke sikker på, at jeg "vidste nok om emnet"... ja, så har man hørt det med.
     Jeg er heldigvis kommet i klasse med et par gutter, Sten og Erik, som også spiller Dungeons & Dragons, så i det mindste er jeg ikke den eneste med en IQ, der er højere end mit skonummer. Alt i alt må jeg dog sige, at jeg er rimelig skuffet over det faglige niveau, og jeg glæder mig allerede til universitetet.

5. september, 2004
Jeg har lige fået en interessant mail fra Hvidbjørn som kommentar til dette indlæg. Hvidbjørn har nogle gode betragtninger om undervisningssystemet, og derfor skal I også have mulighed for at læse med...

Kære Troels!

Jeg har lige læst dit lille indslag med tilhørende lærer/elevbillede om gymnasiets svigtende vikingeforskning, og jeg kan godt forstå, at du er skuffet over den indstilling, du har fundet, specielt med henblik på historieundervisning vedrørende Vikinger. Jeg har selv undervist i mange lande og i mange forskellige slags skoler, incl. Danmark, og har holdt utallige foredrag om Vikingerne, og jeg er kommet til den skuffende overbevisning, at undervisning generelt ikke er baseret på elevernes velbefindende, det er i hvert fald ikke det vigtigste i de fleste skoler.
     Det vigtigste for 99% af alle skoler er at følge undervisningsplanen, som i de fleste tilfælde er hjernespundet af en flok politikere, som ofte overhovedet ikke har nogen forbindelse med undervisning. Så nedsætter man en anden flok høveder nedenunder, som skal passe på, at planen bliver fulgt, og så tæver man hinanden i nedadgående linie, indtil man når til de stakkels elever!
     I de danske gymnasier, eller på de tilsvarende niveau i andre lande, er det allervigtigste, at man får så mange elever igennem til studentereksamen som muligt. I mange tilfælde har det noget med økonomi at gøre: Jo større success, jo flere penge får man tildelt i næste års budget. Man er egentlig ikke interesseret i den enkelte elevs interesser for hans egen skyld.
     Her i landet (New Zealand) er der noget, man kalder ”The tall Poppy Syndrome”. Det vil sige, at hvis man viser sig at være lidt bedre, eller måske bare anderledes, end andre, bliver man hurtigt skåret ned. (Det samme findes i Danmark, men jeg ved ikke, hvad det kaldes).
     Nu er du jo meget interesseret i specielt Vikinger, og dine lærere føler sikkert, at du er for specialiseret til at de ved, hvad de skal stille op med dig! Måske ved din historielærer egentlig ikke så forfærdelig meget om Vikingerne, fordi han selv er mere glad for Den franske Revolution. Den kloge lærer ville så prøve at fortælle dig, meget tålmodigt (!), at historieundervisningen i 1.G begynder med Oldtiden, Indien, Babylonien, Ægypten, Grækenland, Rom, og videre til Middelalderens Europa, osv. Måske et mindre indslag om Vikingerne på dette tidspunkt. –Og at du, efter jul, vil ”få lov til” at underholde klassen. Og det er sikkert, hvad han har gjort. Egentlig har han ikke noget valg.
     I Gymnasiet er de fleste undervisere specialister, som er kommet fra et eller andet universitet med en magister-eller lektorgrad i deres specielle fag. De er ikke som i Folkeskolen blevet trænet i den kunst at have med rigtige mennesker at gøre! Og derfor må du tilgive dem, at de ikke kan forstå, hvad det er, du prøver på at fortælle dem.
     Det er bestemt ikke det klogeste at bede rektor om at blive flyttet til en anden klasse, og der er adskillige grunde dertil. Det kan f. eks. ikke undgås, at du bliver upopulær både hos dine kammerater og hos lærerkollegiet (Og nu kan jeg høre, at du siger, at det er du da ligeglad med!), men hvis du virkelig vil have success med dine vikingeprojekter på længere sigt, så er det nok på tide, at du skruer en lille smule ned for dampen i et stykke tid. For de fleste er det en svær overgang at gå fra Folkeskolen og til Gymnasiet, og for mange viser det sig umuligt.
     Studentereksamen er ikke et specialiststudie, det er bedre at vente med specialerne, indtil du kan fortsætte på universitetet. Jeg havde engang en privatelev, som var søn af en af mine gymnasielærere. Han skulle på gymnasiet næste år, men han havde enorme vanskeligheder med regning og matematik, som jo er en forudsætning for, at man kan blive optaget. Han var så dårlig til regning, at han ikke engang kunne lære den lille tabel! Desuden stammede han noget så grusomt, så hans forældre spurgte mig, om jeg ville prøve at lære ham lidt regnekunst. Men Svend var et geni! Bl.a. stavede han fejlfrit, og så var han historiker og var i stand til fra 4. underklasse at holde foredrag om et hvilket som helst emne indenfor Danmarks historie! Jeg hørte ham flere gange, hvor han belærte et helt lærerkollegie! Og så stammede han slet ikke ret meget, mens han talte! Det var vidunderligt at overvære. Men han kunne aldrig lære så meget regning, at han kunne blive optaget på gymnasiet!
     Mit råd til dig, kære Troels, er, at du trækker følehornene lidt ind i et stykke tid, og forsøger at få så meget ud alt det andet spændende, som man kan opleve ved at gå på et gymnasium. Du kan selvfølgelig gå op i vikingerne i din fritid, men det er ikke værd at sætte din studentereksamen på spil ved at starte en vikingedemonstartion el.lign., og jeg er bange for, at rektor allerede har dig i sin ’sorte bog’. Det ville være en skam for dig selv og især for de mange andre, som du gennem din intelligens allerede har givet mange sjove oplevelser.

Venlig hilsen

”Hvidbjørn”